SlovakFitness.sk

Výživa 13. 01. 2015

Dobré tuky vs. zlé tuky

ikonka
Dlhé roky bolo doktormi odporúčané vyhýbať sa tukom, ak chceme schudnúť a žiť zdravo. Tuky sú však pre zdravý životný štýl dôležité. Treba ich prijímať, ale kľúčové je rozlíšiť, ktoré sú pre vás dobré a ktoré nie.

Zlé tuky

K zlým tukom sa radia nasýtené tuky a trans tuky. Zlé sú preto, lebo zvyšujú hladinu cholesterolu a riziká viacerých ochorení, predovšetkým srdcových, ale aj rakoviny hrubého čreva či prostaty. Mali by sme ich príjem obmedzovať na minimum a nahradzovať ich zdravými alternatívami.

Nasýtené tuky nájdeme hlavne v živočíšnych zdrojoch, ale aj v rastlinných, ktoré sú o niečo zdravšie (kokosový olej, palmový olej). Trans tuky sa vyskytujú v prirodzenej i syntetickej forme. Tie prirodzené nie sú veľkým dôvodom na obavu, ale tie ľuďmi vytvorené áno. Tie sú považované za ešte horšie ako nasýtené tuky.

Príklady zlých tukov: tučné mäsá (hovädzie, bravčové, jahňacie), kura s kožou, plnotučné mliečne výrobky, maslo, syry, zmrzliny, bravčová masť, palmový a kokosový olej (nasýtené), sladké tyčinky, vysmážané jedlá, margarín, čipsy, pukance do mikrovlnky, kekse, komerne vyrobené koláe, sušienky, torty (trans).

Dobré tuky

Medzi dobré tuky sa zaraďujú mono-nenasýtené a poly-nenasýtené mastné kyseliny. Pre telo človeka sú vo svojej prirodzenej forme prospešné a majú pozitívny vplyv na srdce, cholesterol a celkové zdravie. Samozrejme, keď sú prijímané s mierou a ako substitúcia za zlé tuky.

Poly-nenasýtené tuky možno nájsť väčšinou v rastlinných zdrojoch, ale patria medzi ne aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré si v posledných rokoch právom vyslúžili veľa pozornosti. Tie možno nájsť aj v živočíšnych zdrojoch. K mono-nenasýteným tukom patrí aj olivový olej, ktorý môže za to, že ľudia v Stredomorí sú zdravší. ich zdrojom sú aj orechy a semená.

Príklady dobrých tukov:
olivový olej, slnečnicový olej, arašidový olej, sezamový olej, avokáda, olivy, orechy (mandle, arašidy, lieskovce, pecany, kešu), arašidové maslo (mono-nenasýtené), sójový olej, kukuričný olej, vlašské orechy, semená (slnečnicové, sezamové, tekvicové, ľanové), tučné ryby (tuniak, losos, makrely, sardinky), sójové mlieko, tofu (poly-nenasýtené).

zdroj: WebMD

O čom píše Úspech.MNE.sk?



Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:
chcete-si-udrzat-skvelu-postavu-uplatnite-tuto-strategiuChcete si udržať skvelú postavu? Uplatnite túto stratégiuako-znizit-chut-na-nezdrave-jedlo-lahkym-sposobomAko znížiť chuť na nezdravé jedlo ľahkým spôsobom? dovody-preco-by-ste-mali-dat-sancu-prerusovanej-hladovkeDôvody, prečo by ste mali dať šancu prerušovanej hladovke necakane-zdraviu-prospesne-ucinky-sampanskehoNečakané zdraviu prospešné účinky šampanskéhonajpopularnejsie-clanky-roka-2018-o-vyziveNajpopulárnejšie články roka 2018 o výžive
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Nájdete nás aj na Facebooku.NÁVRAT HORE  hore
E-KNIHY ZADARMO · COOKIES A OS. ÚDAJE · REKLAMA · KONTAKT

© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk

Streftec - Webdesign & Media
TOPlist